Musiikkipäiväkoti Priimissä tuetaan lapsen kokonaiskehitystä sekä oppimisedellytyksiä musiikillisessa oppimisympäristössä. Lapsi saa onnistumisen ja oppimisen kokemuksia sekä elämyksiä päivittäin. Musiikki on lapselle leikin ja fantasian tila, jossa lapsi saa välineitä erilaisille ajatteluprosesseille sekä tunnekokemuksille. Priimissä lapsi herkistyy kuunteluun sekä itseilmaisuun mm. laulamisen, soittamisen, liikkumisen, tanssin ja draaman kautta.
Musiikkipäiväkoti Priimissä lasten kanssa työskentelee musiikkipedagogi yhdessä koulutetun varhaiskasvatushenkilöstön kanssa. Priimissä lapsi saa laadukkaan varhaiskasvatuksen lisäksi musiikkikasvatusta, jolloin polku perusopetuksen musiikkiluokille on luonteva.
Musiikkipäiväkoti Priimin musiikkipedagogiikka
Priimissä musiikkipedagogiikalla on suuri merkitys lapsen päiväkotiarjessa. Priimissä työskentelee aina koulutettu musiikkipedagogi, joka suunnittelee ja toteuttaa musiikkipedagogista toimintaa. Työssään hän ottaa huomioon lapsen kehitystason, tarpeet ja toiveet.
Priimissä musiikkitoiminta toteutetaan “Musapajoina”. Jokaiselle ryhmälle järjestetään Musapajat kaksi kertaa viikossa, yhden musapajan kesto on n.30 minuuttia. Toiminta on samankaltaista kuin perinteisissä muskareissa. Toiminnan pedagogiset tavoitteet on eritelty liitteessä “Musiikkipäiväkoti Priimin musiikkikasvatussuunnitelma”, jonka musiikkipedagogi on laatinut yhdessä varhaiskasvatuksen ammattilaisen kanssa. Kaikissa Musapajoissa vuorotellaan liikettä/leikkiä, soittoa ja rauhoittumista kuunteluun. Musapajat alkavat ja loppuvat pääsääntöisesti samoilla lauluilla. Alla esimerkki Musapajasta, jota voi soveltaa kaikenikäisille päiväkotilaisille.
- Tervehdyslaulu “Kiva kun oot täällä”
- Liikutaan musiikin mukana: ”Karhuperhe kävelyllä” (puolinuotti taa-aa, neljäsosanuotti taa taa, kahdeksasosanuotti ti-ti)
- Soittoharjoitus: “Karhuperhe kävelyllä” Soittimina shaker, kehärumpu ja lattiarumpu
- “Sisilisko sihisee” liikkuen ja leikkien
- “Ihhahhaa”, jokainen saa vuorollaan olla ratsastajana
- Loppurentoutus, “Sade” (suihkepullo)
- Loppulaulu “Suljen ihanan soittorasian”
Lisäksi musiikkipedagogi viettää jokaisessa ryhmässä yhden päivän toiminta-ajan noin kerran kahdessa kuukaudessa. Näin hän oppii tuntemaan lapsia myös “arkisten” päiväkotitilanteiden kautta, ja tekee itsensä tutummaksi lapsille.
Sensitiivinen vuorovaikutus
Musiikkipäiväkoti Priimissä korostetaan aikuisen ja lapsen välistä sensitiivistä vuorovaikutusta, jossa aikuinen herkällä korvalla kuuntelee lasta ja vastaa hänen aloitteisiin.
Lapsen ja työntekijän ensimmäinen kohtaaminen tapahtuu ensisijaisesti lapselle tutussa ympäristössä, kotona tai vaikka lähipuistossa. Kotikäynti onkin tärkeä osa lapsen tutustumisprosessia, jolloin pehmennetään ja loivennetaan päivähoidon aloitukseen liittyvää jännitystä.
Priimissä toiminta pohjautuu ns. Rytmikäs arki-toimintamalliin, jossa toimitaan kiinteissä pienryhmissä tietyn struktuurin ympärillä. Rytmikäs arki-toimintamallissa vuorottelevat pulinapajat, musapajat, ikiliikkujan leikit sekä taidetouhut. Näin varmistetaan paremmat mahdollisuudet aitoon ja lämpimään vuorovaikutukseen lapsen kanssa.
Priimin arvot
- Luotettavuus
- Lapsilähtöisyys
- Kunnioitus
- Hyvinvoiva lapsi, perhe, työntekijä ja ympäristö
- Lapsen terveen minäkuvan tukeminen musiikillisin keinoin
Arvot kertovat siitä tavasta, kuinka henkilöstömme suhtautuu lapsuuteen itseisarvona. Lapsi ja hänen hyvinvointinsa on kaiken toiminnan keskiössä. Toiminnan suunnittelu lähtee lasten mielenkiinnon kohteista ja asioista, mitkä innostavat lasta. Oppiminen on aina mielekkäämpää ja helpompaa, kun uudet asiat kytketään lapsen kokemusmaailmaan ja elämään.